Διακοπή Καπνίσματος

image-135897-diakopi.jpg?1421326741323
Η ημερομηνία που θα κόψω το τσιγάρο είναι η:

................................... / ........................... /.........................................

Ζητήστε βοήθεια από τους ειδικούς

Πολλοί άνθρωποι αποφασίζουν και υλοποιούν τη διακοπή του καπνίσματος μόνοι τους, χωρίς καμιά βοήθεια. Άλλοι τα καταφέρνουν και άλλοι όχι. Από τα αποτελέσματα πολλών ερευνών, έχει φανεί πως όταν ο καπνιστής ζητά βοήθεια από κάποιον ειδικό, αυξάνονται οι πιθανότητές του να τα καταφέρει.

Σκεφθείτε πως αν η βοήθεια από κάποιον ειδικό σάς είναι απαραίτητη για να φτιάξετε τη φορολογική σας δήλωση ή για να μάθετε να οδηγείτε, γιατί να μην ισχύει το ίδιο για κάτι τόσο σημαντικό, όσο είναι η απαλλαγή σας από το κάπνισμα;

Ερωτηματολόγιο Κινήτρων για τη Διακοπή του Καπνίσματος

Το «κλειδί» προκειμένου να διακόψει κάποιος τα κάπνισμα είναι η διάθεση που έχει για τη διακοπή του καπνίσματος, δηλαδή πόσο πραγματικά «θέλει να κόψει το τσιγάρο».

Η έρευνα έχει δείξει ότι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που προσδιορίζουν μια επιτυχημένη προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος είναι το ισχυρό κίνητρο του καπνιστή.

Πώς θα μάθετε αν είστε πραγματικά διατεθειμένοι να διακόψετε το κάπνισμα; Κάντε αυτό το τεστ, για να το διαπιστώσετε!

  • Ερώτηση 1:
    Ανησυχείτε για τους σοβαρούς κινδύνους για την υγεία σας που συνδέονται με το κάπνισμα;
  1. Α. Ναι
  2. Β. Μερικές φορές
  3. Γ. Ποτέ
  • Ερώτηση 2:​
    Σκέφτεστε τα πλεονεκτήματα που θα έχετε κόβοντας το κάπνισμα;
  1. Α. Συχνά
  2. Β. Μερικές φορές
  3. Γ. Ποτέ
  • Ερώτηση 3:
    Πόσα χρήματα ξοδεύετε σε τσιγάρα;
  1. Α. Πολλά
  2. Β. Αρκετά
  3. Γ. Λίγα
  • Ερώτηση 4:
    ​​
    Σας ενοχλεί να εξαρτάστε από το κάπνισμα;
  1. A. Ναι
  2. B. Κατά κάποιον τρόπο
  3. Γ. Όχι
  • Ερώτηση 5:
    Νιώθετε ενοχές ή αισθάνεστε άσχημα όταν καπνίζετε μπροστά στους φίλους και την οικογένειά σας;
  1. Α. Ναι
  2. Β. Μερικές φορές
  3. Γ. Ποτέ
  • Ερώτηση 6:
    Νιώθετε ενοχές ή αισθάνεστε άσχημα με τον εαυτό σας όταν καπνίζετε;
  1. A. Συνεχώς
  2. B. Μερικές φορές
  3. Γ. Ποτέ
  • Ερώτηση 7:
    Πόσο πολύ επιθυμείτε να διακόψετε το κάπνισμα;
  1. A. Πολύ
  2. B. Λίγο
  3. Γ. Δεν είμαι βέβαιος/η
  • Ερώτηση 8:
    Πόσο συχνά σκέφτεστε να διακόψετε το κάπνισμα;
  1. A. Συχνά
  2. B. Αρκετά συχνά
  3. Γ. Ποτέ
  • Ερώτηση 9:​
    Έχετε δοκιμάσει ποτέ να διακόψετε το κάπνισμα;
  1. A. Ναι, αρκετές φορές
  2. B. Μια - δυο φορές
  3. Γ. Όχι, ποτέ
  • Ερώτηση 10:​​
    Πόσο αποφασισμένοι είστε να διακόψετε το κάπνισμα;
  1. Α. Πάρα πολύ
  2. Β. Αρκετά
  3. Γ. Καθόλου
  • Ερώτηση 11:​​​
    Πόση εμπιστοσύνη έχετε στον εαυτό σας ότι θα σταματήσετε, οριστικά, το κάπνισμα στην επόμενη προσπάθειά σας;
  1. A. Πάρα πολύ
  2. B. Αρκετή
  3. Γ. Δεν είμαι βέβαιος/η
  • Ερώτηση 12:​​​​
    Στην επόμενη προσπάθεια να διακόψετε το κάπνισμα, αν παρεκκλίνατε και καπνίζατε για ένα βράδυ, θα σκεφτόσασταν:
  1. A. Θα επιμείνω σε αυτή την προσπάθεια
  2. B. Δεν είμαι απόλυτα έτοιμος/η - ίσως θα πρέπει να σκεφτώ να το διακόψω, όταν θα είμαι έτοιμος/η
  3. Γ. Τι νόημα έχει; Aς συνεχίζω να καπνίζω
  • Ερώτηση 13:​​​​​
    Θα σκεφτόσασταν να συμβουλευτείτε το γιατρό σας, το φαρμακοποιό σας ή ένα ειδικό πρόγραμμα υποστήριξης για τη διακοπή του καπνίσματος;
  1. Α. Ναι
  2. Β. Ίσως
  3. Γ. Όχι
  • Ερώτηση 14:​​​​​​
    Σκέφτεστε να ορίσετε μια ημερομηνία διακοπής του καπνίσματος;
  1. A. Ναι
  2. B. Μερικές φορές
  3. Γ. Όχι
  • Ερώτηση 15:​​​​​​
    Γνωρίζετε τα ερεθίσματα που σας κάνουν να θέλετε να καπνίσετε και είστε πρόθυμοι να προσπαθήσετε να τα αποφύγετε;
  1. Α. Ναι
  2. Β. Δεν είμαι βέβαιος/η
  3. Γ. Όχι
  • Ερώτηση 16:​​​​​​​
    Θα εξετάζατε την πιθανότητα να χρησιμοποιήσετε κάποια τεκμηριωμένη ιατρική θεραπεία, όπως θεραπεία με υποκατάστατα νικοτίνης ή άλλα φάρμακα, για να σας βοηθήσει να διακόψετε το κάπνισμα;
  1. A. Ναι
  2. B. Όχι, προτιμώ να μη χρησιμοποιήσω καμία θεραπεία
  3. Γ. Δεν θέλω να διακόψω

​Αποτελέσματα του ερωτηματολογίου. Αν έχετε απαντήσει...

Περισσότερα Α:
Συγχαρητήρια! Είστε ένας καπνιστής αποφασισμένος να κόψει το τσιγάρο! Βρίσκεστε στην κατάλληλη στιγμή για να κάνετε μια επιτυχή προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος.

Η έρευνα έχει δείξει ότι η φαρμακολογική θεραπεία, συνοδευόμενη από συμβουλευτική υποστήριξη, προσφέρει τα καλύτερα ποσοστά επιτυχίας και μπορεί να υπερδιπλασιάσει τις πιθανότητες επιτυχούς διακοπής του καπνίσματος.

Το σημαντικότερο βήμα, στο οποίο θα πρέπει να προχωρήσετε τώρα, είναι να μιλήσετε με ένα γιατρό, για να σας προσφέρει βοήθεια και συμβουλές προκειμένου να διακόψετε το κάπνισμα, καθώς και για να ορίσετε μια ημερομηνία διακοπής.

Περισσότερα B:
Έχετε σχεδόν πετύχει το στόχο, σκέφτεστε να κόψετε το κάπνισμα και έχετε επεξεργαστεί πολύ την ιδέα. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε γιατί στηρίζεστε στο κάπνισμα -που είναι στην πραγματικότητα ένας "ψεύτικος φίλος".

Το καλά νέα είναι ότι ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ ΠΑ ΝΑ ΔΙΑΚΟΨΕΤΕ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ. Μπορεί να πιστεύετε ότι η ζημιά έχει γίνει, αλλά οι κίνδυνοι που συνδέονται με το κάπνισμα αρχίζουν να μειώνονται από τη στιγμή που το διακόπτετε.

Σταματήστε το κάπνισμα και το σώμα σας θα αρχίσει, αμέσως, να αποκαθιστά τις βλάβες που έχουν συμβεί, ξεκινώντας από μια σειρά ευεργετικών αλλαγών που συνεχίζονται για χρόνια. Θα πρέπει να σκεφτείτε, σοβαρά, να συζητήσετε με κάποιον γιατρό ή μια ειδική ομάδα υποστήριξης, σχετικά με τις σύγχρονες μεθόδους διακοπής του καπνίσματος.

Γνωρίζατε ότι η φαρμακολογική θεραπεία συνοδευόμενη από συμβουλευτική υποστήριξη προσφέρει τα καλύτερα ποσοστά επιτυχίας και μπορεί να υπερδιπλασιάσει τις πιθανότητες επιτυχούς διακοπής του καπνίσματος;

Περισσότερα Γ:
Το γεγονός ότι ολοκληρώσατε αυτό το ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης δείχνει ότι το να διακόψετε το κάπνισμα βρίσκεται, τουλάχιστον, στο μυαλό σας. Μια μέρα μπορεί να είστε έτοιμοι να σταματήσετε να καπνίζετε. Ίσως τα παρακάτω στοιχεία σάς κάνουν να το αποφασίσετε νωρίτερα:
  • Κάθε οκτώ δευτερόλεπτα, κάποιος στον κόσμο πεθαίνει από μια νόσο σχετιζόμενη με το κάπνισμα, όπως καρκίνο του πνεύμονα, καρδιοπάθεια ή εγκεφαλικό επεισόδιο.
  • Το κάπνισμα σκοτώνει, σήμερα, τους μισούς καπνιστές και 50% αυτών των καπνιστών πρόκειται να πεθάνουν στη μέση ηλικία, χάνοντας 20-25 χρόνια σε σχέση με το φυσιολογικό προσδόκιμο επιβίωσης.

ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΚΟΨΕΤΕ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ:
Ανεξάρτητα από την ηλικία σας ή από το πόσα χρόνια καπνίζετε, η διακοπή του καπνίσματος έχει άμεσα αποτελέσματα στην υγεία σας.

Διακόψτε το κάπνισμα και το σώμα σας θα αρχίσει να αποκαθιστά, άμεσα, τις Βλάβες που έχουν συντελεστεί. Το να μην έχετε προσπαθήσει ποτέ να κόψετε το κάπνισμα ή το να μην το έχετε κόψει έστω και για λίγο, μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο σε αυτή σας την προσπάθεια.

Ωστόσο, ανεξάρτητα από το ποια είναι η γνώμη σας σήμερα, σας καλούμε να μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς το κάπνισμα σάς ελέγχει. Αυτό μπορείτε να το πετύχετε, ερχόμενοι σε επαφή με ένα γιατρό ή ένα πρόγραμμα υποστήριξης για τη διακοπή του καπνίσματος.

Ακόμη και αν το να διακόψετε το κάπνισμα είναι δύσκολο, μπορείτε να το κάνετε ευκολότερο, με τις σωστές μεθόδους.

Επιπλέον, υπάρχει διαθέσιμη φαρμακολογική θεραπεία η οποία, συνοδευόμενη από συμβουλευτική υποστήριξη, προσφέρει τα καλύτερα ποσοστά επιτυχίας και μπορεί να υπερδιπλασιάσει τις πιθανότητες επιτυχούς διακοπής του καπνίσματος.

Μέχρι την ημερομηνία διακοπής, αντί να παραμείνετε αδρανείς, βυθισμένοι στην καπνιστική συνήθειά σας, καλό είναι να υλοποιήσετε μια σειρά από ενέργειες, που θα σας βοηθήσουν να είστε καλύτερα προετοιμασμένοι όταν φτάσει η ημέρα της διακοπής.
  • Ελαττώστε, σταδιακά, τον αριθμό των τσιγάρων που καπνίζετε. Καθώς οι ημέρες περνούν, μεγαλώστε την ώρα που μεσολαβεί μεταξύ δύο τσιγάρων.
  • Σε στιγμές που είχατε συνηθίσει να καπνίζετε, καθυστερήστε να το κάνετε ή μη καπνίζετε καθόλου (π.χ. μετά το φαγητό: μη σηκώνεστε από το τραπέζι, αλλά παραμείνατε εκεί για 15 λεπτά, χωρίς να καπνίσετε. Πίνοντας καφέ, περιμένετε λίγη ώρα και μετά καπνίστε. Αν κάθεστε να δείτε μία ταινία στην τηλεόραση, μην ανάβετε τσιγάρο μέχρι το τέλος της. Συμπεριφερθείτε όπως όταν είστε σε αίθουσα κινηματογράφου.
  • Μην καπνίζετε μπροστά στα παιδιά σας ή όταν είστε μαζί με άλλους. Βγείτε στο μπαλκόνι για να καπνίσετε.
  • Όσο μεγαλώνει το χρονικό διάστημα ανάμεσα στο κάπνισμα δύο τσιγάρων, αν είναι δυνατόν, μην αφήνετε τους άλλους να καπνίζουν στο σπίτι σας παρουσία σας.
  • Σταματήστε να καπνίζετε την ώρα που οδηγείτε. Αν θέλετε, μπορείτε να αλλάξετε την καθημερινή διαδρομή σας. Αν σας εκνευρίσει κάποιος άλλος οδηγός ή η πολλή κίνηση, σκεφθείτε ότι αυτό σας κάνει αρκετή ζημιά, που δεν χρειάζεται να τη μεγαλώσετε καπνίζοντας ένα επιπλέον τσιγάρο. Μην καπνίζετε όταν μέσα στο αμάξι υπάρχουν παιδιά. Αν ταξιδεύετε σε μακρινό ταξίδι, κάντε στάση για να καπνίσετε.
  • Λίγες ημέρες πριν την ημερομηνία διακοπής, βγάλτε το τασάκι και τον αναπτήρα από το αυτοκίνητό σας. Πλύνετε το εσωτερικό του αυτοκινήτου, για να φύγει η μυρωδιά του καπνού.
  • Αν καπνίζετε κρατώντας το τσιγάρο ανάμεσα στο δείκτη και το μέσο δάκτυλο του δεξιού χεριού σας, αρχίστε να καπνίζετε κρατώντας το τσιγάρο στο αριστερό χέρι σας. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να καπνίσετε κρατώντας το τσιγάρο ανάμεσα στον παράμεσο και το μικρό δάκτυλο.
  • Αλλάξτε τη μάρκα των τσιγάρων σας.
  • Μην έχετε στην τσέπη σας τσιγάρα και μη δέχεστε το κέρασμα από άλλους.
  • Ελαττώστε την κατανάλωση του καφέ και των οινοπνευματωδών ποτών.
  • Αρχίστε να γυμνάζεστε. Περπατήστε, γραφτείτε σ' ένα γυμναστήριο. Παίξτε μπάλα με τους συναδέλφους και φίλους σας.